Epilog


Vine un moment în viață când suntem nevoiți să ne recunoaștem greșelile; din păcate, de cele mai multe ori asta se întâmplă când e cam târziu și consecințele acestor greșeli sunt ireversibile. Un psihoterapeut rus susține că mai întâi ni se oferă șansa de a ne purifica prin umilință; dacă nu o acceptăm, vine o altă etapă…

Nu m-am crezut niciodată supraom dar am fost convins, în toți acești ani în care am luptat pentru niște adevăruri evidente, că am suficientă energie pentru a duce la capăt demersul meu. Nici atunci când am primit amenințări telefonice, mail-uri cu nuanțe interlope sau când mi-am găsit mașina zgâriată de la un capăt la celălalt în parcare cu bilețel ”TF” în parbriz nu am vrut să iau în serios riscurile despre care vorbea un alt blogger, riscuri care l-au determinat să renunțe…

Totuși, când mi-am dat seama că sunt urmărit pe stradă și am realizat că nu mă expun doar pe mine ci și familia pentru o cauză pierdută din start, am zis că e cazul să mă opresc. Eu m-am oprit dar problemele de sănătate au continuat…

Demersul meu a avut un caracter Pro Bono Publico dar am avut la rându-mi în plan achiziționarea unei case, nu oricum și nu în orice condiții… Acum când nu îmi mai merge nimic, când micile mele economii s-au epuizat pentru că nu fac altceva decât să cheltuiesc pentru a-mi regăsi echilibrul, perspectiva s-a schimbat.

În mod cert mi-a lipsit toleranța și poate că am fost meschin neînțelegând dorința semenilor de a se așeza la casa lor, dorință care transcede, într-o existență și mai ales o tinerețe limitată, logica economică. Am vrut să îi ajut dar n-am prea fost în stare să găsesc metodele optime de convingere. Poți întinde mâna cuiva dar dacă-i spui ”hai, ridică-te, prostule !” va cam pune la îndoială bunele tale intenții. Va fi tentat mai degrabă să accepte adevărurile din reclamele cu bancheri îmbrăcați în zâne bune și sugestiile dezvoltatorilor și agenților imobiliari care sunt mereu amabili și cu zâmbetul pe buze.

Profit de acest epilog și îmi prezint scuze tuturor celor pe care i-am jignit ! În esență nu sunt cu nimic mai bun sau mai deștept decât ei. E trist că am ajuns la polemici acide cu cel care mi-a fost la un moment dat profesor de muzică – Giulio Angheloiu. Interesele unora se suprapun cu ale celorlalți ( de aici și nefericirea omului social cum concluziona în urmă cu sute de ani Rousseau ) dar asta nu înseamnă că nu putem păstra anumite valori. Cu cât îți dai seama mai repede de adevărul trist al Ecleziastului și anume că totul e deșertăciune și goană după vânt, cu atât mai bine…

E trist de asemenea că am pierdut prieteni, că mi-am atras antipatia multora din jurul meu pentru simplul fapt că părerile și demersurile noastre nu coincideau. E importantă atitudinea dar rigiditatea excesivă alterează relațiile interumane. În fond, fiecare e liber să acționeze conform propriei conștiințe care trebuie să aibă ca scop principal binele și liniștea personală. Aristotel spune că prietenia e mai presus de dreptate.

E trist în final, dacă îmi permiteți o analogie, că eu deja am „dat în plată” un bun despre care credeam că mi se cuvine…

Tavanulfals ia sfârșit aici. Materialele publicate de-a lungul ultimilor ani nu au nicio valoare pe lângă un ultim sfat pe care îmi permit să vi-l dau: aveți grijă de ”lucrurile cu adevărat importante” căci unele pot rămâne definitiv pierdute…

Cu drag,

Florin Lazăr

realitateaimobiliara@yahoo.com

Posted on 3 Martie 2016, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 2.443 comentarii.

  1. muje costele!! si tuturor gaozarilor comunisti ce pupa azi curul penalilor. acu scoateti penseaonarii in strada, ca le-ati dat..la pense….sa-i aparati… futu va n gat de aparatorii hotilor.

  2. George, asa este cum spui,piata imobiliara la noi este plina de anomalii, ff multe locuinte urate la preturi mari,si ce se construieste mi se pare de calitate indoielnica si in locatii proaste.deci eu nu vad cum ne putem revenii.Problema este ca trebuie sa si locuim undeva,si de multe ori nu ai alternative.

  3. Costele ai iesit si tu in strada frate? Sa strigi „dragnea, nu uita, asteptam si cartea ta!”. Sau ai si tu vreo doua dosare fabricate de „securistii basisti” ?

    Sau la banii tai facuti pa pariuri te-ai carat deja la Monte-Carlo?

    • V-ati spart dinții de bordură, securiști proști… O U T !!! 🙂

      http://www.cotidianul.ro/judecatoarea-lui-voiculescu-exclusa-din-magistratura-295856/

      Slugi supraîndatorate sistemului care vă hrănește. N-o să știți niciodată ce înseamnă libertatea. :))))))))))))))

      • sterge-te la gura costele..kgbistule. vreti sa furati iar in liniste..si nu va lasa…slugile indatorate ale sistemului. comunisti jegosi!

      • v-ati incolonat toti viermii comunisti in spatele boerului..ca sa „salvati” IAR tara..futu va n gat de HOTI! IAR v-a dat MUIE UE!

      • Postac securist prost, n-am luat in viata mea 1 leu care nu mi se cuvenea.

        Camelia Bogdan a fost exclusa din magistratură pentru că a luat. :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

      • de ce simti nevoia sa te tot dezincriminezi costele. ai schelete pan dulap? si camelia bogdan..era curata..pana au cautat o n cur niste slugi cu lupa. asa se face curatenie. va vine la toti hotii randu’.

      • Când ai gura plină cu propagandă securistă riști să te trezești cu vidanja printre dinți:

        ABUZUL IN SERVICIU A FOST DEZINCRIMINAT – abuzul in serviciu a fost dezincriminat tacit intrucat Guvernul Ciolos nu a indreptat in 45 zile articolul, conform deciziei obligatorii a CCR 405/2016. Curtea de Apel Alba Iulia a decis definitiv la 9 februarie ca art. 297 Cod penal a fost dezincriminat si a incetat condamnarea unui inculpat. Protestele din Capitala au fost o uriasa manipulare

        … unule… BANDIT SECURIST… scrie pe tine :))))))))))

      • da..da…”ciolos” nu a facut ce trebuiau sa faca curvele comuniste din parlament ce aveau majoritatea.

        ai pierdut emisiunea de pe latrina 3 de asta seara..cand muistii galmea bade si ciuvica au aflat cu stupoare ca tacit s-a dezincriminat doar abuzul pe legislatia secundara..nu cum manca ei cacat de 2 saptamani. de aia a scapat hotul ala de la Alba…ca abuzase o Hotarare de Guvern..care nu e nici lege nici OUG. asa au vrut comunistii din CCR sa expliciteze ei…ce e aia „lege”..din „cu incalcarea legii”. le-au mai saltata la fileu si „pragu”..da la venetia…pregatind terenu cu ghita si coldea..pentru lovitura fatala. numai ca si-au luat o mue fantastica de la sorosistii feizbucisti..si de la mama ue si sua..care nu lasa ciuma rosie sa puna laba pe un teritoriu ce le apartine.

        asa ca tot cacatul antenisto-comunist..cu OUG care repara dezincriminarea..v-a busit in fata. daca azi OUG 13 era in vigoare..infractoru de la Alba tot ar fi scapat..pentru ca acea OUG 13 nu incrimina la loc nimic..din ce dezincriminase tacit CCR. ba din contra OUG 13 dezincrimina dracu de tot..abuzul in serviviu si pe legislatia primara…prin patagul sspecial ridicat la fileu de cimatii de la CCR. cat cacat sa mananci si cum sa te rabde pamantu bre costele…rau ai ajuns. se pisa aia de la holera 3 direct in gurile voastre larg deschise.

  4. Edy,ce mai zici?nu te-am mai vazut pe-aici.

  5. Cata ,
    Ma mai uit dar in afara de lupta de clasa nu am mai vazut nimic in ultimele postari 🙂 De zis zic ce spuneam si pana acum adica diversificarea activelor pt ca traim intr-o lume nebuna si putini au timpul si cunostiintele sa profite zilnic de nebuniile ei .Am trecut prin mallul ala din nordul Ploiestiului in drum spre Brasov acum vreo trei saptamani si am vazut ca isi faceau reclama unii ca fac apartamente in Mihai Bravu la 600 euro mp. Eu mai mult cu Brasovul si Transilvania pt ca aici e mai putina nebunie 🙂 Ai vazut ca nea Mugur zicea ca leul mai greu cu aprecierea , creditarea nu mai e 35% pe leu ca in 2008 ci 55% , salariile cresc , asa ca e foarte probabila deprecierea ca nu va risca sa duca robor la cer in caz de belele.Crestem pe consum din import ca de obicei , facem deficite , stii si tu filmul ca a mai fost 🙂

  6. Edy,o sa merg sa iau numarul de contact al dezvoltatorului,sa vedem cat mai tine petrecerea cu burse in crestere,imobiliare la fel si dobanzi in minime.

  7. cum bre..pai ce garanteaza statu..ca daca nu mai garanteaza creste avansu! pai ce pbula e asta? la puscarie!

  8. „foarte probabila deprecierea ca nu va risca sa duca robor la cer”

    Salut @edy,

    nu inteleg urmatoarea:

    – momentan, majoritate creditarii de banci se face in RON;
    – banca imprumuta 100K RON in 2017; ~ 22K Euro/24K USD;
    – Isarescu (permite sa) depreciaza Ron-ul + mentine ROBOR-ul neschimbat;

    – banca vor primi aceiasi RONi(atat principal cat si dobanzi) in 2020 (100K + dobanzi), dar mai putini EURo/USD (de ex.principal 18K euro/ 20K USD)? sau nu le pasa de principal, avand sursa depozitele populatiei?

    • Salut Alg ,
      In privinta ron ma abtin sa am pareri personale 🙂 Isarescu a declarat de mai multe ori in ultimele luni ca va permite oscilatii mai mari ale cursului mai degraba decat cresteri ale dobanzii .Ideea a fost reluata si de alti bancheri sau angajati BNR .Calculul tau e corect doar in ipoteza in care banca nu ar lucra cu rezerve fractionare.Scaderea marjei de profit a bancii cauzata de o depreciere usoara a euro e insignifianta raportata la beneficiile generate de cresterea in continuare a creditarii pe baza cresterii salariilor si a mentinerii dobanzilor scazute. Marja de profit a bancii e imensa daca pt fiecare leu din cont poate da imprumut 10 lei cu dobanzi care ajung si la 10% .Mai pe romaneste cazino 🙂 Asa ca 5% depreciere pt ron e un fir de nisip in desert pt ei .Alchimie vorba lui Isarescu 🙂

  9. Ce creste Bvb-ul,am o oftica in oase.

  10. Cata ,
    Creste BVB , cresc si altele .De ce sa te oftici ? Asta face bursa creste , scade .Asta nu inseamna ca trebuie pusi toti banii acolo sau pe orice actiune .Undeva intre 3 si 5 ani trebuie sa te poti lipsi de banii aia si nu trebuie pusi pe orice petarda.Gandeste-te ca sunt actiuni americane care au crescut de 7-8 chiar 10 ori fata de valoarea din 2009 , nu mai zic cat a crescut dolarul.De aia tot fug banii in SUA nu pt cresterea aia pe dolar de vreo 30% din 2009.Puneai pe Netflix 10000 usd in 2012 si acum aveai 140000 usd. Daca tot vrei sa te oftici uite un motiv serios nu bvb 🙂 Acum serios , diversifica , ai rabdare , nu risca banii de care ai nevoie pe 3-5 ani si vei vedea minuni si fara sa te oftici .Risca cat sa dormi linistit pt ca stresul e bun doar cu masura.In rest e ca la loto : nu cumperi bilet , nu te oftici 🙂

  11. nici nu s-au stins bine ecourile sutelor de mii de oameni de pe strazi in cea mai mare manifestarie prostrevolutionara si lacheul comunisto…pesedist schizofren costel…ne ameninta ca poporu de pupinvaranisti protezati..are sa puna scafarlii de securisti in flacari. mars ma kgbistule..si securizeaza-ti furturile…cand dormi sa nu ti le fure securitatea…. care iti acceseaza…cuantele ” iar după câțiva ani ne vom întreba cine și de ce o fi ajuns atât de crud să monteze capete de securiști pe anvelope în flăcări.”
    esti un jeg comunist costele…o laba tristoida de rosie amintire! tremuri…procuroru are sa te ajunga el pana la urma, de ce va e frica nu scapati, d-aia vreti voi o justitie..”corecta”…”reinstaurata” tu va muma n cur de comunisti hoti!

  12. Edy,stiu ce zici, asa este cum spui.

  13. Doamne, Dumnezeuțule, uitați-vă la noile prețuri: http://www.apolloresidence.ro/apartamente-berceni/
    3 camere – 85.500 euro, față de 63.000 de acum 3 ani.
    Nu înțeleg ce se întâmplă, lumea e disperată să cumpere…de unde creșterile astea de preț spectaculoase?!

    • @Diana

      Sa cumpere, sa ii dracu pe toti(chiar daca inseamna sa ma ia dracu si pe mine) ca eu am asteptat foarte mult timp sa scada(n-am vrut sa alimentez si eu bula imobiliara). Fiecare se gandeste doar la el, pentru castigul lui imediat. De aia a si castigat PSD-ul alegerile. Viitorul suna „bine”!

      • As fi vrut sa fi luat o garsoniera in bloc nou pentru inchiriere…mi-am luat gandul! Am auzit ca sunt o gramada de dezvoltatori care au inceput sa solicite avansuri minime de 20-25% la antecontract. O parte din ei din start nici nu mai accepta Prima Casa. Atat de mare e cererea de locuinte noi…
        Ca fapt divers: cumnatul meu cauta cu disperare apartament nou in perioada asta… a ajuns in Militari Residence (pentru cine nu stie, e la periferia Bucurestiului, in plin camp s-au construit sute de blocuri). A gasit intr-un bloc cam la 10 minute de mers PE JOS de Militari Residence, 3 camere 74 mp…. 74.000! 1000 euro metrul patrat in plin camp!! Si o sa ia acolo, am fost cu el intr-o seara sa vad blocul si era mare vanzoleala, o gramada de oameni la vizionare, efectiv nu inteleg cum e posibil sa arunci 1000 euro pe mp la dracu-n praznic!
        Pai de asta in zonele semicentrale au explodat preturile…

    • Cand ai 5 milioane de romani care lucreaza de ani sau zeci de ani afara pe salarii mult mai mari decat in Ro nu este cazul sa ne mai mire ca „are lumea bani”. Vin astia si cumpara pentru ei sau pentru copiii lor care acum au crescut si vin in Bucuresti la liceu/facultate/job.

      Cumpara pe camp pentru ca nu li se pare nimic anormal cand vad un bloc efectiv in camp, fara canalizare, strazi si altele. E la fel ca la ei la tara si lor li se pare normal ca doar in noroi si cu WC-ul in fundul curtii au trait si ei. Unii nici nu inteleg cum ar trebui sa fie viata intr-un oras. Pentru mine de exemplu si pentru altii pe care ii cunosc este de neconceput sa locuiesc intr-un bloc acolo unde era lanul de porumb.

      Mai sunt aia care iau credit fara sa fie constienti ce inseamna asta in 30 de ani. Mai sunt aia care au dat de joburi bune si isi permit. Altii au deja locunte si „investesc” sa incaseze si ei o chirie ca asa au facut si prietenii lor. Trece luna si incaseaza banul de la chirias, fara sa-si dea seama ca apartamentul ala a costat o avere si chiria incasata e mica. Nu stiu sa faca un raport pret_ap/chirie ca sa-si faca o idee despre randament (ce naiba o mai fi si ala).

      Tara te vrea prost 🙂

      • Pana si blocurile ceausiste au fost construite pe fostele lanuri de porumb 😀 Nu asta e problema de fond. E normal ca omul sa caute blocuri noi si nu cazaturi din anii ’60-’70, pe care nu le vad deloc bine la primul cutremur mai zdravan. Lucrez in zona Politehnica-Lujerului, se construieste MASIV acolo, e incredibil ce se intampla.

      • Comunistii au facut canalizare pentru ce au construit. Si strazi si alea alea

  14. A trecut un an de cand a fost postat acest articol.

    Tavane, ceva sanse sa revii in actiune?

  15. Cateva exemple de preturi. Le-am luat pe cele de 3 camere, minimum necesare pentru o familie cu 1-2 copii.

  16. @ Diana ,
    Nu stiu care Diana esti 🙂 Aia pe care o stiam noi statea in Popesti si lucra in Pipera unde ajungea cu metroul .Mare mister cum ai ajuns in zona Politehnica-Lujerului.Esti sigura ca esti Diana cu atata reclama la zona Militari pe care inainte nu o suportai ? 🙂 Trecand peste asta aia e zona de dezvoltare de birouri accelerata si va fi si in urmatorii ani si cum se circula ca dracu normal ca unii satui de a face ore din alte parti ale capitalei pana la serviciu se muta mai aproape de birou .Cam asta e misterul cu cererea pe zona aia , birourile .Doar ca asta va face circulatia si mai imposibila.Am un amic care sta de ani la Gorjului si imi spunea ca haosul creste de la un an la altul.La alea vechi nu ca pica e problema din capul cumparatorilor ci locul de parcare pt ca ajung acasa si doar putini au unde lasa masina legal iar hingherii de masini incep iar vanatoarea 🙂 Cat despre preturi daca vechiturile cer 1000 euro mp ala cu nou nu o fi prost sa ceara sub pret.Asteptam primul cutremur sa vedem ce e bun si ce nu 🙂 Risc seismic in Europa loc 1 , sistem de sanatate loc ultimul , aglomeratie capitala loc 1 , concluzia o trage fiecare dupa cat il duce mintea 🙂 La Sibiu am cunoscut un alt bucurestean migrat care a vandut cloaca din capitala si s-a apucat sa construiasca o pensiune.Eu ma bucur ca unii cumpara pt ca asa altii pot vinde si scapa din capitala oribila si periculoasa a tarii 🙂 M-am speriat cand am vazut in restaurante in mall corporatisti care mancau fara sa se spele pe maini cu telefonul langa farfurie .Or stii ca hepatita fie e netratabila fie e 40000 euro tratamentul ? Astia cumpara si cloace pe oriunde pt ca traiesc cu tot felul de biasuri cognitive si creierasul lor in afara de specializarea in munca e la majoritatea sub efectul hipnozei grupului.La fel si unii bugetari , sa nu facem dicriminari zic , din aia cu mariri de salarii si munca la ff si gandire la fff . Romania pesedepenelepedelista cum zic unii 🙂

  17. Mi-am mutat multinationala, Edy :)))

  18. Mie zona Militari Residence mi se pare un fel de Popesti reloaded, dar mai rau ca Popestiul…blocurile sunt la fel de inghesuite, dar de cate 7-8-10 etaje. In rest, aceleasi meltenisme cu care suntem obisnuiti.
    Tu te-ai speriat de corporatistii care mananca in mall fara sa se spele pe maini si cu nasu-n telefonul plin de salmonella si E. Coli, eu ma sperii de corporatistele CARE IES DE LA TOALETA FARA SA SE SPELE PE MAINI SI ISI PUN MAINILE JEGOASE PE TASTATURI SI MOUSE, de trebuie sa umblu zilnic cu spay dezinfectant dupa mine. Toate tarancile si hidoasele venite de la coada vacii care lucreaza in multinationale si nu cunosc minime norme de igiena.

  19. Diana ,
    Vezi , exact ce spuneam referitor la polul de dezvoltare a birourilor spre vest , tendinta ce va tine pana se va bloca zona exact ca Pipera -Floreasca .Asta explica cererea in zona nu ca ar fi vreo calitate deosebita .Si data viitoare cand schimbi mutinationala anunta-ne ca suntem vigilenti la intrusi 😉 Acum probabil o sa vrei sa schimbi Popestiul pe Militariul ala de-l criticai candva de zor ,ghetouri ,etc 🙂 V-au bagat-o trainerii pe aia cu gandirea flexibila , deschiderea la schimbare , iesirea din zona de confort si alte rahatele corporatiste 🙂 Vezi de ce cumpara corporatistii case in balamucul asta ? Sa iasa din zona de confort , sa vada sefu ca se inhama serios la rata si la munca :)) Avantaj tot managementul ca sta mai la umbra si castiga cel putin un zero in plus la salariu 🙂 Visul americano-dambovitean 🙂

  20. Edy, nu am de gand sa schimb Popestiul pe Militari Residence, ca am metroul mult mai aproape. Sa fie bine, ca sa nu fie rau, zic 🙂 In rest, nu dau doi bani pe discursurile corporatiste, as pleca din multinationala fara sa clipesc, dar, deh…sa zicem ca salariul e relativ motivant, asa ca momentan trag la jug cat se poate.

  21. Diana ,
    Vorbeam de Militari ca zona nu neaparat de residencele cu pricina 🙂 Adica au si bloace la metrou , zic 🙂 Si stai linistita ca povestile corporatiste prind la destui , chiar daca tu nu le cazi in plasa , asa ca are balta peste la dezvoltare personala aka cloaca pe credit , puradel , masina , zero timp personal aka exact timpul care trebe pt dezvoltare personala 🙂 Eu sper sa te informezi temeinic si sa castigi suficient cat sa poti sa si investesti ceva sa nu ramai sub jugul cloacei si corporatiei toata viata , asta daca nu cumva ai vocatie de corporatist adica e visul vietii tale 🙂

  22. Planul e sa fac un downshifting in vreo 10 ani, cand o sa termin creditul cu pricina. Nu dau doi bani pe lozincile corporatiste si discursurile fornaitoare ale multinationalelor, si ca mine mai sunt cativa…pe acolo. Sa zicem ca momentan profit de sistemul lor: asigurare medicala moca, traininguri (majoritatea inutile, ca trebuie sa manance si duduile o paine) moca, diverse bonusuri date pe te miri ce etc. In rest, as pleca razand de acolo, ca m-as descurca binisor si ca freelancer, lucrand de acasa. Dar, vezi tu, eu m-am cam saturat de birocratia si statul la cozi interminabile pentru plata taxelor PFA, asa ca am decis ca eu si Statul sa ne strangem mana „prieteneste”, pana data viitoare.
    In alta ordine de idei, Edy, cam toti corporatistii pe care ii cunosc s-au inghesuit sa-si faca credite, asa ca ar trebui sa fim recunoscatori multinationalelor, ca ne-au tinut tinerii frumosi si liberi in tara, ca in lipsa lor si-ar fi luat demult zborul la capsunarit si sters batranii la fund prin Spania si Italia.

    • @Diana
      Da, dar nu.

      Multinationalele sunt angajatori cu salarii peste mediu pe economie, pentru ca nu mai exista angajatori romani (locurile de munca s-au distrus prin distrugerea industriei si agriculturii, la solicitarile Bancii Mondiale din anii 1990).

  23. Alexx,
    Depinde de multinationale.Sunt multe si cu salarii sub mediu pe economie .Aia cu criza de forta de munca e doar in anumite regiuni si pt anumite specializari.Romania e extrem de polarizata si ca salarizare , investitii ,etc.

  24. Greu, foarte greu, cred ca am inteles de ce noi, astia de pe TavanulFals, am gresit in estimarile noastre de pret: nu am luat in considerare faptul ca si adversarii nostri (banci, dezvoltatori, agenti imobiliari, guvern) au lucrat / au avut disponibile aceleasi serii de date statistice ca si noi. Adica si ei au stiut de ciclurile unui crah imobiliar, de bulele imobiliare istorice (si efectele lor).

    Acest „a sti” le-a schimbat reactia. Au luat masuri DIN TIMP – Prima Casa, apoi reduceri masive de avans si la celelalte tipuri de credite imobiliare non-Prima Casa; reesalonari, rescadentari pe 35-40 de ani, manipulare media multianuala (ZF, Hotnews, Imobiliare.ro, imopedia.ro, articole platite in ziare internationale – NYTimes a avut minim 3 pe tema imo bucurestene, etc).

    Au stiut la ce sa se astepte… Si au facut tot posibilul pentru a ascunde gunoiul, apoi pentru a vinde gunoiul scump… etc.

  25. Alexx,
    Sa nu uitam ca bancile vand bani .Gunoiul nu l-au vandut scump ci ieftin si aici ma refer la creditele neperformante vandute pe nimic catre diverse entitati doar pt a le scoate din bilant.Desigur , economia e ciclica si nu exista doar scaderi .Din cauza asta trebuie cantarit bine momentul si proportia de expunere pe imobiliare a fiecaruia atat in raport cu situatia financiara cat si in raport cu momentul ciclului economic.Una e sa te expui sa zicem la un credit atunci cand mp e comparabil sau un pic mai mare decat salariul mediu pe economie si mai ai sa zicem stransi si bani pt zile negre iar perspectiva economica se imbunatateste si alta este sa te imprumuti in varf de bula ca disperatii din 2007-2008. Conteaza deasemenea dezvoltarea zonala si raportul locuinte populatie activa in orasul respectiv.Una este o zona dezvoltata cu populatie tanara , locuri de munca bine platite , alta diverse vagauni cu pretentii de oras.Una e sa apara deficit de forta de munca cum e de ex in Timisoara , combinat cu cresteri de salarii si locuinte noi putine si alta e ee ex in Brasov unde se construieste masiv.Acum de ex citeam ca vor construi unii 1200 apartamente in Timisoara ceea ce ar echivala cu vreo 10000 in capitala raportat la populatie.Asta va face ca cresterile de pret la vechituri sa stagneze sau chiar sa apara scaderi exact cum s-a intamplat in Brasov , in Iasi ,etc.plus ca cei care construiesc masiv mai taie si din avantul scumpirilor la nou.Bucurestiul e un oras blocat ca trafic la ore de varf si asta da apa la moara scumpirilor in anumite zone apropiate de serviciul unora .In provincie inca se circula bine si nu e o drama un apartament nou mai spre periferie ceea ce duce la alta dinamica a pretului nou vs vechi.Prognozele de pret s-auadeverit in multe orase resedinta de judet cu mp la 400-500-600 euro la vechi si 600-700 euro mp la nou.Si in capitala au fost zone unde la apartamente mari pretul a coborat spre 600-700 euro mp.Deci mp a ajuns oarecum comparabil sau putin mai mare decat salariul mediu al multor orase osciland intre 1 si 1,5 salarii medii pe mp fata de vreo 5-6 salarii medii pe mp in varful bulei.

    • Când crezi că va fi vârful de bulă următor ?
      Deja văd scenarii pe care le recunosc din perioada 2008 – banii de la bănci nu mai ajung pentru cumpărarea de case, de aceea se practică din nou șpaga. Prețul cerut în unele zone este cu mult peste o valoare care să țină seama de creșterea veniturilor. Cât poate să mai fie dobânzile la această valoare , care încurajează cumpărarea ? Mulțumesc !

    • @Edy
      E complicat,
      Romania e o tara medievala. Noi ne-am folosit de statistici din tari cu apa calda, din vest.
      UN exemplu de indicator care nu prea e luat in calcul la prognoze imobiliare: procentul de populatie care traieste la oras.

      Germania are 92% cred populatie urbana, conform Eurostat.
      Romania are 22% , conform aceluiasi Eurostat.

      Ce fac restul 78% ? Pai tind sa se mute la oras…

      Cam asa era si Germania acum 100 de ani – avea cam 20/80 populatie urbana/rurala. In timp, peste istorie, populatia urbana a crescut, iar cea rurala a scazut.

    • @Edy
      Cat despre banci si bilanturi,
      ei au iesit cat se poate de bine, date fiind circumstantele.

      Imagineaza-ti lumea la 400Euro/mp in mijlocul Brasovului 🙂
      ATUNCI sa fii vazut pierderi, bilanturi cazute, vanzari de pachete de neperformante mai mari decat banca in sine 🙂

      Asa cum a fost… au scapat fff ieftin.

  26. @r ,
    Nu am cum sa stiu de acum exact cand va fi varful bulei .Daca ai citit discutiile mele cu Cata ai vazut cam ce recomand eu sau mai bine zis ce recomanda aia destepti dupa care ma ghidez si eu , diversificare .Ca sa stiu exact cand va fi varful ar trebui sa stiu exact dinamica salariilor in urmatorii ani , dinamica dobanzilor , cursul , dinamica inflatiei globale , evolutia geopolitica , si alte evenimente neprevazute gen cutremur ,etc. Cei care traiesc doar din salariu si ala la privat si modic vor fi mereu expusi la riscuri de genul asta si vor fi mereu victime. Daca vrei doar o parere personala bazata pe niste estimari probabilistice probabil ca varful va fi peste 2-3 ani dupa care va creste probabilitatea de stagnare sau scadere.Dar asta e doar o estimare nu o previziune.Oricum cred ca cresterile cele mai mari vor fi pe orasele mai mici dar cu ceva dezvoltare nu pe cele foarte mari unde reglajul va fi produs si de cresterea ofertei de apartamente noi.Am dat ex Timisoarei unde 1200 de apartamente noi vor stagna zic eu cresterea sau vor produce chiar scaderi pt unele vechituri , mai poate fi ex Iasiului ,Brasovului unde s-a construit destul de mult ceea ce nu a umflat preturile gen Cluj si ex mai sunt.Pe de alta parte in anumite scenarii preturile pot creste in lei si euro iar in dolari sa scada cum de altfel s-a mai intamplat in ultimii ani 🙂

  27. @Alexx ,
    O sa razi dar am un prieten care a cumparat o vechitura in centrul Brasovului la 400 euro mp in 2013 .A mai bagat ceva bani in renovare si a inchiriat unei tanti care vinde diverse cu 600 euro pe luna. In 5 ani scoate toti banii doar din chirie daca o lasa neschimbata asa ca din 2019 e total amortizata investitia .

  28. Edy,ciclul trecut de crestere pe imobiliare a inceput in 2002 deci a tinut aproximativ 6 ani, eu zic ca startul a fost dat in 2015,sa vedem cat va tine de data asta.
    Depinde ce intelegi expunere pe imobiliare,de investitie sau de locuit.

  29. Cata
    Cand zic expunere ma refer la procentele alea din averea personala pe care le bagi in imobiliare.Ca locuiesti sau nu in ce cumperi nu e relevant pt alocare , pt alocare e relevanta doar impartirea echilibrata pe clase de active si cash pt a fi acoperit la orice varianta in viitor.Am mai avut discutia asta daca tin bine minte cand intrebai cat sa bagi in imo si ti-am zis ca 35% ar fi ideal si restul cash pt ca la bursa trebuie timp si e ceva stres .

  30. In 2017/2018 va incepe o mare cazaciune pe imobeleare…deci grija mare cand cumparati!
    Pe bursa e bine de intrat dupa cazaciune…deci rabdare!
    Pe unde mai umbla ,,bancherul”…a zis el cu ceva timp in urma de Turcia …. cred ca avea dreptate!

  31. @angel

    Mai detaliaza un pic. Cum ai ajuns la concluzia asta ? Ce se intampla mai precis ?

  32. Poate fi cel mult o „cazaciune” in valuta .In lei cu dobanzi mici si salarii in crestere nu vad ce cazaciune ar veni 🙂 Asteptam argumentele ingerului caci nestiute sunt caile Domnului 🙂 De ex eu nu stiam aseara ca ma voi trezi la 4.00 si voi intra pe blog :)) Bancherul pe ude o fi , chiar ??

    • A mai ramas o mana de oameni care intra pe aici, eu intru cand ma plictisesc si mai imi aduc aminte de vremurile cand acest blog era extra-mega-ultra popular, si-mi zic: „Ia sa vad ce mai misca pe aici, mai apare vreun ratacit, mai elucubreaza careva, se mai prezice vreo apocalipsa, mai anunta vreun neica ca si-a luat apartament/vila cu piscina”.

  33. Diana ,
    De ce simti nevoia sa te justifici ? 🙂 Apocalipsa Bucurestiului e aproape .Ea se va numi fie cutremur fie blocaj general de la prea multe autoturisme.De ex sa presupunem ca Gigel tinerel corporatist stresat mancator de shaorma face un infarct la 30-40 ani , tot mai frecvente in ultimii ani.Daca nu ajunge in cateva minute la spital sansele de supravietuire scad exponential.Dar salvarile capitalei sunt insuficiente si doar o treime au medici .Pe langa asta , in functie de ora si locatie salvarea poate face si o ora ca sa ajunga la Gigel , de ex cartier periferic ora de varf.Concluzia ar fi ca o populatie de zombi , ramane o populatie de zombi indiferent ce se intampla cu piata imobiliara 🙂 Asta nu a fost niciodata doar blog imo ca m-as fi plictisit de mult Cat sa vorbesti despre niste date economice pe care le poti citi si in rapoarte economice ? Asta a fost blog despre viata in tara lui Manole in care unii sunt amagiti sa seautozideasca in pereti supraevaluati care se pot narui peste noapte , neglijand alte lucruri care sunt cu adevarat vitale adica sanatate , educatie , relaxare, etc.Blestemul imobiliar si fatalitatea , Manole si Miorita , vor bantui mult timp prin tara asta cu consecinte foarte grave.

    • @Edy

      Bucurestiul se va regla dpdv al traficului. Probabil se vor interzice anumite tipuri de motorizare (ca in Budapesta), si/sau se va introduce accesul in interiorul centurii doar pe baza de buvinieta (rovinieta de Bucuresti).

      „Blestemul imobiliar si fatalitatea , Manole si Miorita , vor bantui mult timp prin tara asta cu consecinte foarte grave”

      Asta asa este, te felicit pentru text, imi aduci aminte de ce mi-am ars atatea sute de ore pe blogul asta in ani si ani…

      Ma gandesc la tovarasii mei care si-au luat Prima Casa la grad maxim de indatorare… Gen salariu 3000 lei, PC de 1500 lei, sa vada ce se poate cumpara de banii aia… Oameni intretinuti de parinti si bunici, apartamente luate in complexe noi prost facute la mama dracu’…
      Majoritatea plafonati in job, ca salariu, ca orizont, ca … tot.

      Parerea mea e ca PC a fost o arma extraordinara pentru bancheri, constructori, stat, etc, si cu arma asta au fost impuscati in cap 300-400.000 de natangi… (203.000 credite x 2 prosti codebitori la marea majoritate)

      Acum e tarziu, e prea tarziu. Piata e virusata total, practic virusul a inlocuit ADN-ul gazdei aproape integral cu ADN-ul propriu… Cu 400k de prosti pe Prima Casa, plus 150-200k alti prosti diversi pe credit imobiliar ipotecar clasic, plus zeci de mii de smecheri care au vandut (prostii au cumparat de la cineva), plus milioanele de oameni care sunt conectati (parinti, colegi, etc) cu cei ~ 700k prosti si smecheri deja mentionati, plus presa complet aservita si livrand numai stiri imobiliare false, practic minciuna a devenit realitate 🙂

      Asta e viata, noi vom trece, vom imbatrani, tara se va depopula, banii (valuta) vor pleca in alte zari….. Dar virusul informational (mental) va ramane. 60.000 euro 2 camere in fundul Europei… Visul din 2009 al unor bancheri ordinari….. A devenit realitaetea vietii pentru sute de mii de familii.

  34. Edy.
    apartamentele alea de 600euro/mp sunt de fapt un bloc in forma de U, date in folosinta la gri in decembrie 2018.Zona naspa.Asta se construieste pe la noi.Intre timp au crescut preturile la cele vechi si propietatile mai bune inca se lasa asteptate la vanzare.

  35. Alex ,
    Nu cred ca Bucurestiul va rezolva problema traficului nici in 100 de ani .Mai cred ca pe masura ce traficul va deveni si mai aglomerat pretul apartamentelor periferice va scadea vertiginos , ma refer la cele muncitoresti .In privinta pretului tinut sus de banci spuneam mai demult ca ori vor creste salariile iar pretul le va astepta astfel incat sa se intalneasca undeva in viitor , ori vor scadea in continuare.Varianta de acum este ca salariile cresc iar apartamentele stagneaza sau cresc cu ritmuri inferioare cresterii salariale.O crestere de 5% pe an al pretului in lei poate fi stearsa de deprecierea in euro , nu mai zic de dolari.Performera crizei a fost tot bursa , chiar si cea romaneasca Bet dublandu-se in ultimii 5 ani.Deci diversificarea era , este si va fi cea mai buna solutie pe termen mediu.Piata nu mai e in euro decat in anunturi pt ca creditele sunt in lei .In caz de belele ori sare robor ori sare cursul orice ar face Manole sau Miorita 🙂 cu consecintele stiute din anii de jale.

  36. Cata ,
    Nu poti spune ca au crescut preturile dupa lunile de iarna.Chiar marile site uri imo care dau indicii aia umflati nu arata cresteri spectaculoase feb 2016-feb 2017 in orasele mari , ba chiar arata stagnari sau scaderi.Pe orase medii si mici sunt cresteri si de 10% pt ca 2000 euro in plus la o locuinta de 20000 de euro sunt mai usor de luat decat 10000 de euro la o locuinta de 100000 de euro.De asta ti-am zis ca vechiturile ieftine vor mai creste.Si in SUA a fost la fel cu revenirea imo , New York crestea cu 2% pe an si orase mai mici cresteau si cu 20%.La noi anul trecut pe datele publicate campioni au fost Alba Iulia , Harghita , Targoviste , etc cu cresteri peste 10% nu orasele mari .

  37. G3orge ,
    In mai sunt alegeri in Franta deci cam greu cu leul .In balarii brusc e putin probabil sa sara deci ne va plictisi un pic mai sus momentan adica peste 4,5 spre 4,6.

  38. Anticipasem peste 4.5 cand au redus marja PC la 2%.Doar nu era sa creasca rata brusc 🙂

  39. Edy,
    eu stiu ce vad cu ochii mei,cum se exprima unii,pretentiile propietarilor au crescut.Sunt si foarte multe care stau la vanzare de foarte mult timp,calitate pret proasta.In general marfa putina si proasta.Am inteles ca au venit banii de la PC,sunt curios daca se iau din ask la preturile astea.Unii se abereaza chiar foarte rau la pret,am vazut asta zi pe olx vechitura de caramida din 1968 renovat recent 43000 pret vechi acum 2-3 ani undeva intre 26-30000.

  40. Cata ,
    Asa stau si prin alte parti cazaturile.Mai viseaza cate un smecher ca gaseste un fraier grabit .Asta nu inseamna ca si gaseste 🙂 Dar sperie lumea care apreciaza noul mai bine adica alea mai tinerele gen anii 80 🙂 E ridicol 1000 euro mp o vechitura gen 68 in Ploiesti .Mai bine iei o cazatura in Bucuresti din anii 40 dar bine pusa gen Victoriei etc .Oricum la primul cutremur se vor comporta cam la fel 🙂 Nu te lua dupa aberatii.Piata inseamna mai multe anunturi nu extremele si aberatiile.

Lasă un răspuns

