Un client „Prima Casă”


Am primit de la doamna E.T.  din Bucureşti un e-mail pe care am considerat că trebuie să-l fac public.  Prostia e una din sursele constante de amuzament gratuit şi e păcat să nu ne bucurăm de ea ca atare…

Bună ziua !   

Vă citesc de multă vreme blogul şi în ciuda tuturor informaţiilor pe care le-aţi furnizat de-a lungul timpului şi care s-au dovedit a fi în mare parte adevărate am decis totuşi în luna iunie a acestui an să depun dosarul PC la BRD pentru un apartament cu 2 camere în 13 Septembrie zona Panduri – Monitorul Oficial.  Preţul stabilit cu vânzătorul a fost de 64.000 EUR. 

Nu am mai prins fondurile alocate de FNGCIMM în euro şi ulterior mi s-a comunicat de către cei de la BRD că va trebui să refacem dosarul dacă doresc să beneficiez de varianta în lei a programului Prima Casă.  Precizez că precontractul încheiat cu vânzătoarea imobilului avea o clauză care îmi permitea să recuperez avansul dat în situaţia în care apar probleme cu împrumutul. 

Am revenit la instituţia de credit, am refăcut dosarul şi am fost informată că nu mai pot obţine conform noii variante PC decât 224.000 RON ( echivalentul a aproximativ 51.000 EUR )   Am discutat ulterior cu proprietara respectivă, i-am spus că tot ce-i pot oferi este suma de 224.000 RON + încă 4.000 EUR împrumutaţi de pe la toate rudele pe ultima sută de metri însă am fost refuzată.  Nu am nimic de reproşat doamnei care mi-a restituit déjà avansul dat săptămâna trecută susţinând că la preţul ăsta nu poate vinde şi că preferă să-l închirieze până se va face mare nepoata dumneaei…

Am mers din nou la BRD iar consilierul de credite mi-a spus să caut apartament în aceeaşi zonă pentru că varianta nouă a programului Prima Casă îi va obliga pe evaluatori să reducă valorile din rapoartele respective astfel încât proprietarii vor reduce preţul.  L-am sunat pe evaluatorul agreat de bancă şi mi-a confirmat spusele consilierului.  Mai mult decât atât, mi-a spus să îl sun la orice oră dacă găsesc apartamentul dorit şi va urgenta procedura pentru că ştie de cazul meu.  

Mă întreb ce se va întâmpla atunci când programul Prima Casă nu va mai fi…  Ce vor face atunci evaluatorii ? Nu cumva ar fi mai bine, dacă tot a zis doamna că preferă să închirieze, să cumpăr ceva mobilă, să mă mut acolo şi să mai aştept ? Ştiu că nu –i iubiţi prea tare pe cei care s-au băgat sau au vrut să se bage la prima casă dar aţi putea să-mi daţi un sfat ? 

Cu drag,

E.T. 

Ce să-i răspund doamnei E.T.   ??? ( cred că nu e o simplă coincidenţă faptul că iniţialele dumneaei ne amintesc de un film cu extratereştri…)   A trebuit să rescriu mesajul pe care mi l-a trimis întrucât era extrem de dezordonat, de incoerent şi chiar cu mici greşeli gramaticale. Mi-a fost jenă de dumneavoastră să public un astfel de material… Mă întreb unde lucrează pe un salariu de 3.800 RON şi ce o avea în cap această femeie care n-a înţeles nimic nici acum când zdrenţele Mafiei Bancar-Imobiliare se dau de ceasul morţii cu tot cu ajutorul lui Isărescu şi al lui Ponta…

http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/update-guvernul-amana-din-nou-posibilitatea-denuntarii-clauzelor-abuzive-186900.html

Dacă după ani de zile de dezbateri, după sute de pagini scrise cititorii TF încă de mai duc la bănci să depună dosare înseamnă că ce spune adomnul Alexandru Paleologu trebuie inscripţionat pe coperta Constituţiei României :

„ Prostul se mobilizează instinctual împotriva inteligenţei !!! ”

Îmi e scârbă să-i răspund doamnei E.T. care parcă vine de pe altă palnetă…   O invit să citească articolul lui Adrian Panaite din Curierul Naţional.

http://www.curierulnational.ro/Opinii/2013-09-25/Piata+imobiliara%2C+la+momentul+de+adio+al+ultimilor+veniti&hl=Adrian%20Panaite&tip=toate

 Stimată doamnă, într-un final veţi reuşi să vă aşezaţi la casa dumneavoastră cu chirie la bancă pe 30 de ani, sunt convins. Vă mai trebuie un soţ pe măsura propriei inteligenţe. Aici chiar îmi permit să vă dau o sugestie:

Anunțuri

Posted on 25 Septembrie 2013, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 317 comentarii.

  1. Primaria sa dea si barci 🙂

  2. ionutelDragutel

    Se intampla lucruri ciudate rau in state. Cum si la noi s-au intamplat prin anii 50. Statul lua de la „bogati” si dadea la cei saraci.

    Mai exact lua de la cel ce muncea si dadea la cei ce nu.

  3. @Alexx
    Deci se schimba datele problemei. Deci cum spuneam.
    😀 „In adunarea generala a bancherilor din Romanica din data de 02.10.2013 s-a ridicat o problema serioasa cu care se confrunta sistemul bancar. 9 din 10 romani apti de munca, care pot contracta credite, au deja credite. Este imperativ a se identifica urgent solutii pentru indatorarea celui ramas. Prin urmare AGBR dispune urmatoarele:
    – centralizarea de propuneri in acest sens, de la toate categoriile de personal cooptate in proiectul de indatorare a propulatiei
    – intensificarea practicilor standard de „informare” prin mass media apeland la ajenti, analisti, emobiliari, politicieni, oameni marcanti cu sorginti in sanje albastru.
    Atentie: In afara mesajelor standard de genul: nu mai scad preturile, au ajuns la minimul istoric, economia se incadreaza pe un ritm ascendent, pretul imobiliarelor au inregistrat cresteri semnificative, economia duduie in termeni sustenabili, indicele emobiliar este in extaz, trebuie identificate si alte surse. Se pare ca neuronul care impiedica contractarea nu raspunde foarte docil la stimulii de mai sus. In identificarea de noi practici, persoanele mentionate mai sus pot apela la sedinte de brainstorming in care sa fie cooptati psihologi, sociologi, chiar si ologi (cei ologiti deja de credite), daca ajuta la ceva.

    • @Marius N,
      asa este…

      si, ca raspuns la un post de mai sus, referitor la chirie vs credit, multi de pe aici alegem chiria (si suntem chiriasi in momentul de fata)

      ca element de „bonus” pt a NU sta in chirie este intemeierea unei familii. Adica, alegerea unui loc stabil, in care sa isi formeze fiecare o familie.

      Desigur, se poate si in chirie, insa depinde de conjunctura (poate proprietarul vrea sa vanda, poate are pretentii de a putea trece oricand, neanuntat, prin „casa lui”, etc).

      Si, in completare, si detinerea unei proprietati luata pe credit isi are riscurile ei (pierderea veniturilor conduce la pierderea locuintei si eventual executare silita), insa asta inseamna , de cele mai multe ori, si destramarea familiei… si a unei sanse la un trai decent…

      Iar.. daca ar fi sa ma gandesc la cat de mari sunt riscurile, opinia mea este ca e mai probabil sa nu poti sta in chirie in acelasi loc pe termen lung, decat sa iti pierzi veniturile [vorbim de o persoana rationala , cu ceva studii si experietna de munca, nu de necalificatii irationali care incearca sa se incadreze la credite cu salarii de 800 RON BRUT]

      • ”e mai probabil sa nu poti sta in chirie in acelasi loc pe termen lung, decat sa iti pierzi veniturile”

        E mai probabil, dar e mult mai puțin grav.

      • @ALexx
        Am auzit o expresie acum ceva ani intr-un film (cred ca Buying the Cow e numele filmului), chiar daca era spusa in alt context, e aplicabila si la cumparatea apartamentului, nu doar la casatorie(glumesc legat de casatorie) :

        De ce sa cumperi vaca, daca ai lapte gratis?

        Nu pare logic sa cumperi ceva ce scade (chiar si cu 5% pe an), facand si credit pe o destul de mare parte din suma, cand poti sa stai cu chirie intr-un apartament de 2-3 camere la care sa platesti echivalentul dobanzii unui credit de 50.000 EUR

      • @adrian
        aici cred ca gresesti. creditul e de preferat atata vreme cat rata este mai mica decat 2xchiria (aproximativ, factorul depinde de dobanda la credit, dar sa zicem ca este 2). problema la noi e ca apartamentele sunt supraevaluate si ca atare multi dintre noi asteapta o prabusire a preturilor care nu mai are loc. daca stabilitatea preturilor pe urmatorii 30 de ani ar putea fi cumva demonstrata, chiria ar fi alegerea gresita (din punct de vedere financiar).

      • @Dan03
        Daca rata este de 2 ori chiria (rate egale?), iar chiria este cat dobanda la inceputul creditului, atunci economisesti in plus o chirie pe luna. Daca totul ar ramane constant (rata, pret aparatment, chirie), in 20 de ani ai avea economisite 240 chirii(+dobanzi) in conditiile in care un apartament costa sub 200 chirii. E un caz pur ipotetic, nimic nu ramane constant.

        Presupunand prin absurd ca cineva ar vrea sa stea 20 de ani in chirie pentru a face economiile necesare achizitiei (cu riscurile aferente), e destul de probabil sa cumpere un aparament care nu are (x+20) ani vechime, ci poate doar x ani, sau chiar isi poate construi in timp o casa.

        Evident, aberez aici, sunt multe presupuneri, dar nu inteleg ce vrei sa zici cu asta:
        ” creditul e de preferat atata vreme cat rata este mai mica decat 2xchiria (aproximativ, factorul depinde de dobanda la credit, dar sa zicem ca este 2)”

      • ionutelDragutel

        Tocmai asta e rostul chiriei: sa poti sa te muti des.

        Tu compari situatia in care ajungi in criza de bani si nevasta isi gaseste pe altul si tu ramai distrus (unii se sinucid in situatia asta) , cu o amarata de mutare din o chirie in alta ??????

      • pt dan03
        de fapt modelul de calcul ar trebui sa fie altul
        la orice credit ipotecar la inceput platesti intre undeva intre 70 pana la 80 %din rata doar dobanda
        uite un exemplu pt un credit de 30000 euro.
        1.
        Nr.rata Sold Ratacredit Rata dobanda Comision Total
        1 29974 26 168 12 206
        2 29948 26 168 12 206
        ……………..
        Nr.rata Sold Ratacredit Rata dobanda Comision Total
        160 23357 63 131 9 203
        161 23294 63 131 9 203
        la credit cu rate egale
        dupa cum observi principalul ,adica ceea ce platesti efectiv din banii imprumutati,este in primele rate de doar 26 euro dobanda fiind de 168+12 euro si abia dupa 10 ajungi sa platesti undeva pana la 63 de euro din principal lunar si 131+9 euro dobanda
        2.
        exemplu pt credit cu rate descrescatoare
        Nr.rata Sold Ratacredit Rata dobanda Comision Total
        1 29917 83 168 12 264
        2 29833 83 168 12 263
        …………
        Nr.rata Sold Ratacredit Rata dobanda Comision Total
        160 16667 83 94 7 184
        161 16583 83 93 7 184
        dupa cum observi principalul ,adica ceea ce platesti efectiv din banii imprumutati,este in primele rate de doar 83 euro dobanda fiind de 168 euro si abia dupa 10 ajungi sa platesti undeva pana la 83 de euro din principal lunar si 94 euro dobanda
        gandeste ca de fapt dobanda ce o platesti este de fapt chiria pe care ti-o percepe banca pentru a sta in casa bancii,pentru ca de fapt casa aia este a bancii pana cand termini si ultima rata de platit
        iti dau exemplu cu 30.000 de euro pentru ca atat m-ar costa in bacau un apartament in care eu stau acum cu o chirie de 120 pana la de euro pe luna fara contract de inchiriere,restul pana la rata totala de plata imi raman mie pe care ii pot pune deoparte ca si cum as plati rata intreaga la banca.sa facem un calcul
        in primul caz mi-ar ramane undeva pana la 80 de euro ori 160 luni o suma frumoasa de 12800 euro
        cazul 2 mi-ar ramnane chiar mai mult ,adica o medie lunara de 100 euro ori 160 de lunii o suma frumusica de vreo 16.000 de euro
        deci dupa zece ani poti avea undeva pana la jumatate din valoarea unui apartament
        modelul de calcul este luat de pe site cec bank
        https://www.cec.ro/calculator.aspx
        si ar mai fii multe de spus ,dar asa stau calculele strict matematice

      • @adrian

        factorul acela 2 era mai mult sau mai putin din burta. sugeram ca depinde de dobanda creditului, de inflatie, si poate de alti factori. evident ipoteza ramanerii constante a valorii imobilului este extrem de nerealista, etc. argumentatia era doar calitativa si ideea era urmatoare: jumate din rata reprezinta „chiria”, pe care o platesti fie proprietarului (in caz ca stai in chirie) fie bancii (in caz ca iei credit). cealalta jumatate reprezinta valoarea apartamentului cu care ramai in momentul rambursarii totale a creditului. dupa cum spuneam argumentatia era doar calitativa. la dobanzile practicate de banci, returnezi de 2.5-3.5 ori imprumutul, ai de a face cu inflatia, variaza pretul apartamentului in 20-30 de ani (e si mai vechi), chiriile pot evolua decorelat de evolutie preturilor apartamentelor etc. o groaza de variabile dupa cum vezi. de aceea chiar si in situatia in care rate=2xcreditul este posibil ca afacerea sa nu fie una proasta pentru cel care ia creditul. in situatia de la noi in care rata=creditul aparent creditul e varianta optima si asa ar fi daca preturile n-ar fi pe o panta descendenta (sau pronuntat descendenta mai bine zis, asta relativ la dobanda).

      • @augustin,

        cunosc detaliile, argumentatia mea s-a dorit a fi doar calitativa. depinde evident de multe detalii cat e factorul dintre rata si chirie pana la care rata e avantajoasa. evident, daca raportul e supraunitar, trebuie sa-ti mai si permiti o astfel de cheltuiala, altfel stai in chirie forever (sau ramburseaza la creditul tau si stranepotii). completarile sunt oricum binevenite.

  4. Un videoclip de 30 de min. ce explica pe intelesul tuturor cum functioneaza economia. Prezinta riscul de a lumina minti 🙂

    http://www.economicprinciples.org/

    • 2008 a fost varful unui ciclu lung…

    • A trecut prin explicatiile referitoare la mecanica banilor, modul cum apar si dispar din economie, ca rapidul printr-o halta. Mai are si ceva greseli si chiar se contrazice uneori.

      In afara de aceste greseli de teorie monetara, e un film foarte bun ce contine informatii esentiale pentru cine vrea sa se protejeze de furtunile din economie.

  5. @ Iackul ,
    Hai ca o sa ajungi la 18 chirii pe an 🙂 Am luat zece ani ca termen de comparatie cu titlurile de stat pe 10 ani.Sa luam cum vrei tu pe 4 ani.Avem așa : titluri de stat pe 4 ani cu 11% in lei înseamnă cam 40 % in euro.In acest interval sa zicem ca apartamentul tau a castigat din chirie ce a pierdut din valoare.DIferenta de 40 % la profit 🙂

    • …cum ai calculat 40% in euro? banuiesc ca 40% din 11%, adica 4,4 %…apropo, randamentul din chirie cu acte este de min 7 %, experienta proprie din ultimii 9 ani. sa nu zic ca in 2007-2009 aproape s-a scos investitia…

    • @edy

      4 ani e un termen minim, de bun simt, cand cumperi o casa pt. a o inchiria. Poate fi si 10 ani, dar in nici un caz 2.
      Cine a cumparat inteligent ap. nou acum 2 ani, nu a pierdut din „principal”, si chiar se pot lua 13 chirii pe an (cine stie cunoaste), zero reparatii etc.

      Titlurile de stat nu ofera dobanda lunara, iar acum 3 ani am luat la 2 ani cu 7% (piata secundara, evident, tinand cont ca accesul la cea primara e mai…particular). Pe vreme aceea nici nu am gasit scadente mult mai mari, in nici un caz 10 ani. Acum da, sunt scadente la 10 ani, chiar si 15. Cu sub 5% pe secundar si in scadere, din moment ce pina si ROBORul a scazut sub dobanda BNR :), carca de bani ieftinache pe piata 🙂

      Asta e, vremea de aur a statului cu banii in titluri de stat (iarna lui 08 cand se dadeau 14% la 1 an…) a trecut de mult, cine vrea sa castige risca nitel (dar inchirierea e surprinzator de sigura, tinand cont de nr. contra-argumentelor… teoretice)

      • ionutelDragutel

        nu te doar capul cand aberezi asa ?

        cum adica 13 chirii pe an , adica sa furi bani de la chirias , si tu cu asemena mentalitate de tembel cu ceafa lata , iti permiti sa dai sfaturi altora ?

      • @ia’n cu’
        De unde iei tu mosule 13 chirii pe an? Incasezi si garantia si dai afara chiriasul sau cum?

  6. Am uitat sa precizez perioada e 2009-2013.

  7. terente regele bancilor live http://live.zf.ro/

  8. La acest link , care a mai fost postat (de un „anonin”) :

    http://www.zf.ro/zf-24/bcr-si-a-creat-un-post-de-vicepresedinte-executiv-responsabil-de-neperformante-11432671

    adaug urmatorul :

    http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/piraeus-bank-si-nbg-vor-infiinta-banci-de-rebuturi-pentru-creditele-lor-neperformante-187245.html

    p.s. ce bun ar fi un comentariu cu „unu”-ul din „ex” bancheri … cu dedicatie vanzatorilor de „spatii locative”

    • Spune care este treaba cu link-ul ala, ce nu iti place?
      Eu l-am postat.
      Care e treaba cu „anonin”? Ai vreo problema?

      • Eu nu am nici o problema.
        Daca nu citesti toate „”, tu ai o mare problema.
        Stii ce inseamna PRO BONO PUBLICO sau vrei ca Florin Lazar (alias tavanulfals / A…….. I……..) sa-ti plateasca „drepturi de autor”.
        Daca vrei contre gen Alexx vs Edy ……. la revedere.

        p.s. „A…….. I……..” este mult prea complicat pentru tine

      • @sarpe
        Bai baiatule, invata sa scrii inainte sa imi dai tu mie rebusuri de rezolvat. Se scrie anonim, nu anonin.
        Cine a zis ceva de vreo plata?
        Asa ca „latinistule”, lasa-ne cu saradele tale.

  9. @ Iackul ,
    Eu vorbeam de titlurile in lei din Septembrie 2009 la 4 ani cu 11%.Daca vrei ceva mai recent in Octombrie 2012 titlurile la 10 ani au oferit 7%.Deasemenea la euro acum 2 saptamani au oferit 4,8 % tot pe 10 ani.Smecheria ta cu 13 chirii tine de o luna garantie pe care probabil a pierdut-o chiriasul când s-a mutat 🙂

    • … deci sub 5%. Si, probabil, in scadere pt. urmatorii… pina la intrarea in Euro 🙂

      Octombrie 2012 e doar un… moment :), si pe secundar dadeai cu tunul pt. mai mult de 6,3% – dar daca ai avut tu ochi mai bun, felicitari lol

      In rest, perfect de acord cu tine, dar ce te faci cand se repeta faza aia de 2 ori pe an ?! 🙂

      • inseamna ca ai avut chiriasi fraieri, care nu au stiut sa faca paguba mai mare decat garantia in momentul cand si-au dat seama ca nu vor primi banii inapoi sau au fost naivi sa creada ca vor primi banii dupa ce pleaca.

      • @ Florin Ispirescu:

        Acestea sunt unele din cauzele principale pentru decaderea societatii: lacomia, egoismul, cultul banilor. De aici decurg inselaciunea, hotia si alte dereglari.
        Oricat de bun sistem monetar, economic, legal ai introduce in societate, pana cand nu schimbi mentalitatea omului nu reusesti sa indrepti societatea.
        Proprietarul decide sa nu mai returneze garantia la terminarea perioadei de chirie, si o considera a treisprezecea chirie, iar chiriasul prinzandu-se de smecheria proprietarului, face paguba mai mare. In felul acesta amandoi devin mai saraci si mai goi pe dinauntru. Iata Iadul!
        Oamenii ajung sa gandeasca ca dand o teapa sunt inteligenti. „Trebuie sa tepuiesc, ca sa nu fiu tepuit” sau „cum sa fac sa prind cat mai multi fazani in plasa?”.
        Oare cand vor constientiza ca facand raul celor de langa ei, mai devreme sau mai tarziu acel rau li se va intoarce?

        De curand mi-a cazut o carte interesanta in maini „A avea sau a fi” de Erich Fromm care urmareste istoria si efectele a doua moduri fundamentale de a exista: cel bazat pe avere, putere si agresivitate, respectiv cel motivat de dragoste, daruire si spontaneitate.
        Noutati editoriale: A avea sau a fi? de Erich Fromm
        Grele cuvinte pentru societatea noastra:
        „Fiecare din voi să se uite nu numai la foloasele lui, ci şi la foloasele altora.”
        „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.”

        @ iackul:

        Imi pare rau pentru tine daca recurgi la astfel de metode gresite pentru a te „imbogati” cu a treisprezecea chirie.

      • @ Constantin: de acord cu ce spui, e o tampenie sa faci paguba celui ce vrea sa te fure. Dar asta e si din cauza naivitatii chirasului care nu stie sa anticipeze situatia asta: poti sa explici omului ca nu eliberezi apartamentul pana nu primesti garantia inapoi si ca ar fi pacat sa nu o returneze pentru ca apartamentul contine valori mai mari decat garantia. Daca are un pic de minte, proprietarul va intelege mesajul si va da seama ca mai bine renunta la siretlic.
        Dar uite ca unii au parte de chiriasi naivi si asta le aduce profit nemeritat. Pacat.

  10. @ Marian ,
    Uite cum am calculat : 11% pe an la lei in 4 ani e 44% simplist vorbind minus deprecierea leului pe medie cam 4%.

  11. iackul> cum e chestia cu 13 chirii pe an?? lamureste-ma..

  12. @ Iackul,
    4,8 % la euro am zis.Daca va scădea sau nu nimeni nu poate stii pe termen lung la fel ca si la apartamente 🙂 Oricum investiția in imobiliare poate da niște randamente interesante dar numai dacă vii cu ceva bani de acasă preferabil spre 50 % din suma iar restul împrumuti de la banca.Atunci ai obține ceva randamente interesante in anumite zone raportate la capitalul propriu dar întrebarea e câțiva au 50 % de avans ca unii nu au nici aia 5% 🙂

    • In RO de ani buni cumpararea de imo pe credit, fie el si 50% aduce castig interesant …pe minus, dar te mai gandesti tu.

      Sa zicem ca practica se intelege cu teoria si scade in sfarsit DAE la creditul in ron (imo). Cresc vanzarile la imo ? La ce valori ? :). Nu e bine deloc ce propui, deloc deloc :), insa aud deja oftatul de usurare al incapatanatilor de vanzatori.

  13. @Iackul,
    Dacă dobânzile la credite scad,salariile cresc nesemnificativ iar energia si papa se scumpesc atunci o sa scadă chiriile atât prin scăderea venitului disponibil cât si prin orientarea mai multor chiriasi către cumpărare,coroborata si cu o scădere a prețului imobiliarelor .Deci multă relativitate 🙂

  14. http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/trezoreria-sua-intrarea-in-incapacitate-de-plata-ar-putea-cauza-o-criza-mai-grava-decat-cea-di.html

    „Intrarea Statelor Unite în incapacitate de plată, în urma unui eventual eşec de a creşte plafonul de îndatorare a ţării, ar putea atinge proporţii catastrofale şi ar putea genera o criză financiară şi recesiune care să amintească de 2008 sau chiar mai rău.

    Impasul privind limita de împrumut a statului federal, în prezent de 16.700 de miliarde de dolari, ar cauza blocarea pieţelor monetare, prăbuşirea dolarului şi creşterea puternică a dobânzilor” ……….

    Un comentariu al Ex-bancherului ar fi fost binevenit acum….

    • ionutelDragutel

      Intr-adevar , ar fi fost util.

      Insa cine poate sa prezica ce va fi ?

    • vor creste probabil plafonul de indatorare, cum au mai facut-o si altatdata. dar in momentul asta cred ca nici Obama nu-ti poate spune ce se va intampla pentru ca nu el are sforile in mana.

    • Mda, iackul a ramas blocat la explicatiile pentru cele „13 chirii pe an” :))

    • nimic din tot ce scrii tu mai sus nu se va intampla.statul american va trebui sa se limiteze la cheltuirea doar a banilor colectati din taxe si impozite .se vor plati mai intai datoriile scadente,dobanzile apoi guvernul trebuie sa se limiteze la ceea ce ii ramane pentru restul cheltuielilor,la cat s-ar ridica reducerile de cheltuieli ,nu stiu,dar ar fi simplu de aflat ,reduceri de cheltuieli cu exact nivelul de imprumuturi estimate in proiectul de buget.(exista un efect in piata monetara numit evictiunea financiara ,daca statul nu se va mai imprumuta ca pana acum vom asista la efectul invers plus continuarea programului fed).
      se prea poate ca statul american sa se limiteze la cheltuirea a ceea ce ii ramane dupa plata datorilor (bonduri+dobanzii)sau e posibil ca statul sa creasca taxele si impozitele pt a creste incasarile dar varianta cu cresterea taxelor si impozitelor o sa insemne inflatie si altele,eu zic ca nu o sa fie acceptata varianata asta.
      acum legat de ridicarea plafonului de indatorare ,cea mai mare idiotenie din partea SUA ar fi sa ridice plafonul de indatorare(opinia mea).deocamdata fed inca poate cumpara datorie si implicit tipari impresionanata suma de 85 miliarde lunar,dobanda de referinta este la 0.25% anualizat.dar in cazul unei explozii a inflatiei(deocamdata inflatia este limitata din pix,ceva gen romania doar ca la o scara mai mica,dar evolutia pretului barilului de petrol ar trebui sa fie ceva care sa ne arate cam cum poate evolua inflatia ,sa spune un ipc in urmatorii ani),fed o sa trebuisca sa opreasca tiparnita si sa maresca dobanda .
      gandeste ce s-ar intampla cu datoria SUA la un nivel de dobanda dublu si sa spunem 150%(sau mai mult) din pib datorie?(sa nu imi dai exemplul japoniei,moneda japoniei nu este moneda de tranzactionare internationala,are un efect limitat pe piata bunurilor(commodities))debea de atunci o sa inceapa adevaratele probleme mondiale.si or sa fie usturatoare.

    • Măi să fie…. toate sunt Residence-uri, toate cu nume care de care mai pompoase…. dar dacă un cumpărător cu ceva cunoștințe ar verifica actele, autorizațiile, construcția în sine de la A la Z, elanul de a-și cumpăra un coteț în bloc nou i-ar pieri instant……

  15. @ Marian ,
    🙂 de acum încolo lucrurile se pot schimba.Ultimele titluri in lei pe care le am luat sunt cele cu 7% pe 10 ani .Eu la 5% la leu nu mă bag.Poate la un 5% la euro. Momentan am lei in acele titluri ,euro si ruble într-un depozit negociat .Asta pe partea de cash.Pt echilibru 🙂

  16. @ Marian,
    Tu zici ca ai luat acum 9 ani ceea ce e alta poveste.In funcție de pret si modul de achiziție s-ar putea sa fii fost ultimul tren imobiliar avantajos ca si randament înainte de bula.

    • nu am spus ca am luat; am construit in 2005 (P+1 250mpu) si de atunci e inchiriata unei firme, adica am intrat in al 9 an de contract. Am scos investitia in primii 3 ani si de atunci sunt pe plus…azi chiria este la jum. fata de 2008 azi dar profitul tot este de 10% pe an.

  17. Am inceput sa fiu asaltat de banci, prin telefon, dat fiind faptul ca nu am niciun credit la nicio banca, si nici nu sunt interesat sa contractez vreun credit.. Am gasit o metoda inedita de a scapa de ei. Cand incep sa imi spuna ce produse minunate au, ascult docil, chiar par interesat de detalii. Iar dupa ce termina de spus ce au de spus, le spun pe un ton foarte calm si politicos. Stimata doamna/domn, functie de interlocutor, va multumesc pentru informatiile oferite, chiar este un produs care merita analizat, dar ma vad nevoit sa refuz. Am insa o alta propunere pentru dumneavoastra. Avem o ocazie unica sa colaboram in sensul ca sunt dispus sa va maresc gradul de lichiditate prin efectuarea unor imprumuturi catre institutia dumneavoastra Inu depozit, ca termenul de depozit deja incumba ideea ca banca iti face un favor). Va asigur ca dobanda nu este mai mare de x (de obicei x = dobanda lor la credit). Legat de comisioane si DAE, nu va trebui sa va faceti griji. Ma voi ocupa eu sa le modific unilateral functie de situatiile conjuncturale. Pe ce adresa doriti sa va trimit contractul de imprumut?

  18. http://mercador.ro/oferta/casa-la-curte-IDTvXR.html#07fddfb75d
    http://mercador.ro/oferta/casa-sos-giurgiului-teren-300-mp-IDNbSH.html#07fddfb75d

    proprietarul vrea 70.000 negociabil , cacatii de la agentie 75.000
    te bagi cu agentia iti iei usor teapa 10, 15 mii

  19. @ Marian,
    Așa da ! Dar discuțiile noastre pe blog se referă la randamentul locuințelor închiriate persoanelor fizice si comparatia chirie rata ca si risc vs randament.

  20. Am o cunostinta care intentioneaza sa se stabileasca in Olanda si sa isi cumpere apartament in Rotterdam. Pretul – aproximativ 95k. Nu mi-a venit sa cred, avand in vedere ca Olanda are printre cele mai mari salarii medii, alaturi de tarile nordice (salariul minim net parca e undeva in jurul la 1400 euro). Cunostinta mea are momentan salariul de 4500 euro.

    Dupa aceea, am aruncat un ochi pe cateva site-uri cu apartamente de vanzare in Rotterdam:

    http://www.vindjeplek.nl/zuid-holland/rotterdam/appartement?gclid=CO_jibPH_7kCFQOW3godVlgAtw

    http://www.funda.nl/koop/rotterdam/appartement/sorteer-prijs-op/

    O alta cunostinta cauta de cateva luni bune apartament in zona Basarabia-Titan. A gasit acum la 3 camere din ’77, 60k. Ce este construit dupa ’80, mi-a zis ca ajunge la 70-75k garantat.
    Se negociaza in limita a 3-4k, maxim si greu.

    Comparatia este redundanta. Scaderile la noi se produc foarte, foarte greu in ultima vreme, deoarece proprietarii prefera sa isi inchirieze apartamentele decat sa le vanda „pe nimic”.

    • jos mafia bancar imobiliara. mugur pisarescu impreuna cu toti escrocii bancari shefi executie publica in piata. ei au produs jaful asta. va dati seama, 8x diferenta intre salaii si aia au cu putin mai scumpe cloacele.

      • te-ai gandit ca poate apartamentele din link sunt in zone cum e ferentariu pentru buc?
        pline de negrotei/asiatici/mexicani…subhumani intr-un cuvant:D

      • m-am gandit ca esti par imo? ferentariu lor nu cred c-i plin de caini cacatori, romi nespalti ce asculta maele la maxim, sobolani si gandaci la tot pasu. din poze nu arata asa.

      • Emigrantii (o gramada de asiatici si africani) locuiesc mai mult prin centru, olandezii prefera sa stea in cartiere periferice.

      • Sunt foarte multi proprietari de cloace comuniste adusi in apartamente de pe vremea lui Ilici, practic le-au primit aproape pe degeaba, si acum au pretentii de minimum 50k pe 2 camere. Tine mai mult de factorul psihologic („acum 2 ani vecina a vandut cu 55, eu nu pot sa las sub pretul asta”).

        Mi-e teama ca o sa asteptam prea mult o normalizare a preturilor, si o sa vina mult prea tarziu pentru cei din generatia noastra (nascuti in anii 80-85), eu tot astept, dar urmarind si site-urile din afara (cum a fost recent cel din Rotterdam, cele din Ungaria etc), ma apuca depresia :)) Imi doresc sa raman in Romania, intotdeauna am incercat sa vad partea buna a lucrurilor, sper sa nu fiu vreodata fortata sa imi caut un acoperis deasupra capului pe alte meleaguri pentru ca la noi „nu se poate”.

        Mai astept 1-2, maximum 3 ani, daca nu se intampla ceva concret si nu scad preturile, nu stiu ce se va alege de tara asta.

      • Apropo de Olanda, tot cunostinta mea imi povestea ca pensionarii de acolo sunt extrem de linistiti si in general lipsiti de griji, isi permit sa calatoreasca prin Europa si pe alte continente, au un sistem de pensii si de sanatate bine pus la punct. Mi-a zis o chestie care mi-a lasat un gust amar: „Eu vad in fiecare dimineata cand plec de la munca pensionari relaxati care se aduna pe terasa si isi beau impreuna cafeaua, tu crezi ca vom vedea asta in Romania vreodata…?”

      • Stiu ca suna foarte cinic, dar un cutremur ca in ’77 (ca tot am avut parte de cutremur de 5.4 grade azi-noapte) le-ar baga mintile in cap multor proprietari de cloace vechi de peste 30 de ani.
        Imi aduc aminte de poezia lui Paunescu:

        „De-odată prin cutremur se reaşează toate
        Valorile umane le redescoperim (…)
        Averile enorme, puterea fără saţiu
        Orgoliile însăşi cu tot veninul lor
        Se prăbuşesc în sine şi conturile mor
        Noi înşine pornind-o nesprijiniţi în spaţiu.”

  21. Luati cate una sa ajunga la toti…:)

  22. Am si eu un prieten care si-a luat un rahat de trei camere in Titan la 75000.Am aflat după ce fericirea se întâmplase si i-am arătat oferte in zona mult sub prețul ăla.Care a fost răspunsul ?Dar ce crezi ca eu am avut timp sa caut atât.Si zic câte oferte ai văzut concret?Raspunde 5 ,atât am avut timp ca doar nu era sa lipsesc la serviciu si aveam si creditul aprobat.Deci ce pretenții sa mai am 🙂

    • si, insolventu ce zice..crede ca poate duce jugul pan la pense? el o zice da..mai tre sa zica asa si patronu..sanatatea..greutatile vietii.

    • Ai fi surprins sa afli cati fac asta, multi vad doar cateva oferte cu agentul, se hotarasc destul de rapid. Am exemple printre colegii de serviciu care s-au grabit sa prinda PC in euro si nu in lei, au vazut 5-6 apartamente, au batut palma cu proprietarul, s-au grabit sa depuna dosarul de teama zvonurilor cu dobanda mare la lei, nu cred ca au stat la negocieri pentru ca erau presati de timp, si acum sunt fericitii proprietari ai unor cloace comuniste supraevaluate, pentru care trebuie sa plateasca 20-30 de ani. Cam asta e situatia….

    • trebuiesc priviti cu mila.

  23. Hei…baieti si fete,de ce nimeni nu i-a dat dreptate ex-bancherului cand si-a dat cu parerea in legatura cu cutremurele care vor urma(si chiar sun)?

    • pentru ca nu suntem fani nostradamus sau… dumnezeu.

    • securitatea vegheaza

      gresit,au fost si cei care i-au dat dreptate,numai ca,tipic romanesc,sunt mai multi mistocari decat cei care,chiar daca nu au crezut s-au abtinut de la a toca vorbe pe net,apropo eu am o banuiala,cred ca bancherini si-a gasit o slujba,unde i s-a pus in vedere sa se abtina in a educa pulimea pe net…voi,ce ziceti?

    • el vorbea de cutremure declansate de sonde si alte nazbatii de astea, plus ca zicea de falia shabla, cea care in decursul a 500 de ani produce un singur cutremur major (asta e statistica). cutremure se produc o gramada in fiecare an, e ca si cum ai zice anul asta o sa ploua. citeste se pare o gramada de articole, si cum toata media e panicarda tragea concluzii pripite (si asta nu a fost singura data).

  24. Inkorect Politik

    Care nu aveti ce face si va duceti la vizionari sa-i intrebati pe proprietari cum au simtit cutremurul din noaptea asta 🙂

  25. Oare care o fi legatura intre cutremurul de aseara si aceste stiri de mai jos, stie cineva ? 😀

    Chevron instalează sonde de exploatare a gazelor de şist în Vaslui

    Începe explorarea gazelor de şist. Chevron amplasează în judeţul Vaslui prima sondă din România

    A innebunit lumea in goana dupa imbogatire!

  26. @ diana, all

    Esti interesata de o constructie noua?,este vorba de un P+2, cate un ap pe nivel, avem terenul si suntem doua familii care vrem sa facem acest proiect, daca este cineva interesat va pot da detalii pe un mail.

  27. Aproximativ, ce sume sunt necesare pentru 2 cam. respectiv 3 cam.? Mail: simsud123@gmail.com

  28. @ Conn,
    Pai proprietarul vrea 70000, ajentu îl contacteaza , ăla zice ca nu vrea sa plătească comision si agentu zice ok mata vrei 70000 noi o dam in anunț la 75000 ,negociem un pic cu clientul si rămâne un 72000 , deci practic comisionul mata e zero ca voiai doar 70000.Rezulta in caz de vanzare vanzatorul ia 70000 iar cumparatorul e jupuit de încă 4000 platind practic ambele comisioane .Asa fac mai toți agenții.

  29. Nebunie curata sa faci credit la banca pe 30 de ani.

    • Ex-Bancherul

      @ Crina:

      da, conform duratei ciclurilor economice (contractii vs expansiuni) prinzi in 30 de ani cam 3-4 crize …

      acuma…trebuie sa fii bestial de bun sa rezisti in piata muncii rezistand cu job cu salariu cu care sa faci fata ratei … 30 de ani!
      Adica e evident ca nu e un fenomen de masa…. vor rezista doar cativa .

      • asta cu 30 ani e norma in state.
        asta nu inseamna ca nu vinzi cateva case in timpul celor 30 ani. nimeni nu te opreste sa vinzi casa.
        ba in state se ingheata si dobanda pt 30 ani, acum este pana in 4% pe 30 ani.

  30. Ex.Crezi ca atunci cand imo vor atinge podeaua…vor mai da bancile credite pt.ele??

    • Ex-Bancherul

      Evident, nu. 🙂
      De ce ?
      Pentru ca de obicei „podelele” de pret se intalnesc in perioade de restrangere a accesului la lichiditate saaau in perioade de lipsa de apetenta pentru credite din partea clientilor.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: